Podstawa prawna działalności Powiatowego Zespołu Szpitali
Wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą Wojewody Dolnośląskiego
Decyzja z dnia 09.10.2003r. nr księgi 000000002093
Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego nr 0000186473 z dnia 07.01.2004r.
Sąd Rejonowy we Wrocławiu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Decyzja Urzędu Skarbowego w sprawie nadaniu numeru identyfikacji podatkowej z dn. 15.01.2004r. NIP 9111847075
Zaświadczenie Urzędu Statystycznego o numerze identyfikacyjnym REGON 932966540 z dn. 13.01.2004r.
Sposoby stanowienia aktów publiczno-prawnych:
1. Decyzje w sprawie zatwierdzenia statutu, zmian do statutu i innych zadań wynikających z Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 Nr 112 poz. 654 z późn. zm.) podejmuje Rada Powiatu Oleśnickiego w drodze podejmowania uchwał.
2.Dyrektor podejmuje i zatwierdza system aktów prawa wewnętrznego : zarządzenia, regulaminy, procedury i instrukcje systemu zarzadzania jakością.
Dostęp do informacji publicznej- reguluje Ustawa z dn. 06.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej(Dz. U. 2001 r. nr 112, poz. 1198)
Zasady dostępu do informacji publicznej
1 stycznia 2002 r. weszła w życie ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198). Ustawa precyzuje konstytucyjny zapis art. 61 o prawie obywateli do informacji o działaniach władz publicznych.
Ustawa nakazuje organom władzy państwowej (i innym podmiotom) udostępniać każdą informację o sprawach publicznych, tj. informację publiczną (art. 1 ust. 1). Wyjątek stanowią informacje niejawne (art. 5 ust. 1).
Zgodnie z ustawą prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do niezwłocznego uzyskania takiej informacji, zawierającej aktualną wiedzę o sprawach publicznych. Na prawo do informacji publicznej składają się uprawnienia do:
uzyskania informacji publicznej, w tym informacji przetworzonej,
wglądu do dokumentów urzędowych,
dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów.
Prawo to przysługuje każdej osobie (art. 2 ust. 1). Od osoby występującej o informację publiczną nie wolno żądać uzasadnienia wniosku (art. 2 ust. 2).
INFORMACJE PODLEGAJĄCE UDOSTĘPNIANIU
Ogólna zasada udostępniania każdej jawnej informacji o sprawach publicznych jest sprecyzowana w rozdziale 2 ustawy. Wskazano tam wprost jakie informacje podlegają upublicznianiu.
Są to m.in. informacje o:
organach władzy publicznej - w tym o ich statusie prawnym, organizacji, kompetencjach, majątku, osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach;
zasadach funkcjonowania organów władzy publicznej - w tym o sposobach załatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw i kolejności ich załatwiania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach;
polityce władz - w tym o zamierzeniach, projektach aktów normatywnych, programach dotyczących realizacji zadań publicznych;
danych publicznych - w tym dokumentach urzędowych, stanowiskach w sprawach publicznych zajętych przez funkcjonariuszy publicznych, treści wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej, informacji o stanie państwa;
majątku publicznym.
Na mocy ustawy mają być jawne i dostępne posiedzenia kolegialnych organów władzy pochodzących z wyborów. Ustawa nakazuje sporządzać i udostępniać stenogramy lub protokoły z obrad.
Ustawa definiuje ponadto pojęcie dokumentu urzędowego, który podlega upublicznianiu. Dokumentem urzędowym jest treść oświadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana w dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego, w ramach jego kompetencji, skierowana do innego podmiotu lub złożona do akt sprawy (art. 6 ust. 2).